ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN
1. ALGEMEEN – TOEPASSINGSGEBIED
1.1. De algemene verkoopsvoorwaarden (“AVV”) van Rindis bv zijn van toepassing op alle orders en overeenkomsten met betrekking tot levering van
goederen en/of diensten (“Goederen”) door Rindis bv (“Verkoper”). De voorwaarden van de klant zijn niet toepasselijk tenzij deze expliciet en schriftelijk
werden aanvaard. Enkel deze AVV, samen met de bijzondere voorwaarden van de Verkoper vermeld in haar order confirmatie of in haar Pro Forma factuur
(samen, “Order Confirmatie”) en de documenten die door verwijzing vervat zijn in de Order Confirmatie vormen de volledige overeenkomst tussen de klant en de Verkoper. Zij hebben voorrang op alle andere bepalingen en voorwaarden voorgesteld door de klant en op alle mondelinge of schriftelijke mededelingen die niet expliciet daarin zijn vervat.
1.2. Behoudens andersluidend beding worden documentatie, catalogen, prijslijsten en schattingen van de Verkoper enkel ter informatie opgestuurd. Zij zijn niet bindend en kunnen op gelijk welk ogenblik worden aangepast.
1.3. De ondertekening van de Order Confirmatie of haar uitvoering door de klant houden de aanvaarding in van de hierna vermelde contractuele bepalingen. De AVV zijn ook van toepassing op alle toekomstige transacties met de klant. De AVV in de Engelse taal hebben voorrang op de AVV van de Verkoper opgesteld in een andere taal.
2. Prijzen en betalingen
2.1. Alle prijzen worden bepaald op basis van de metingen en het gewicht van de Goederen op het vertrekpunt in de productieplaats van de Verkoper. Behoudens andersluidend expliciet beding worden de prijzen netto aangegeven en zal de klant alle belastingen en kosten voor transport, verzekering, verzending, stockage, behandeling, overligtijd e.d.m. dragen. Iedere verhoging van deze kosten die plaatsvindt na de datum van de Order Confirmatie zal uitsluitend door de klant worden gedragen. Protest tegen de facturen van de Verkoper dient uiterlijk binnen de 8 dagen na factuurdatum te gebeuren bij aangetekend schrijven.
2.2. De Verkoper behoudt zich het recht voor haar prijzen te verhogen na totstandkoming van het contract in geval van verhoging van haar kosten, ondermeer
(maar niet uitsluitend) ten gevolge van loonkostverhogingen, verhoging van de productprijs of transportkost, of fluctuaties in de wisselkoers. Deze aanvullende
kosten zullen op eerste verzoek van de klant worden aangetoond.
2.3. Betalingen zullen netto cash gebeuren te Wingene (België), zonder enig disconto, binnen de 30 dagen na factuurdatum (tenzij anders bepaald in de Order
Confirmatie). Bij laattijdige betaling zal de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verwijlintrest a rato van 12% per jaar verschuldigd zijn vanaf de factuurdatum, onverminderd de overige rechten van de Verkoper, en zal de Verkoper bovendien recht hebben op een forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 12% van het verschuldigde bedrag (met een minimum van 150 EUR en een maximum van 3.750 EUR), onverminderd haar recht de reële schade te verhalen. Alle facturen, zelfs diegene die nog niet zijn vervallen, zullen onmiddellijk verschuldigd en opeisbaar worden bij laattijdige betaling. De Verkoper heeft het recht om de schulden van de klant te compenseren, zelfs bij niet verbonden vorderingen, en/of betalingen aan te wenden voor (andere) facturen die reeds langer dan 30 dagen verschuldigd zijn, met inbegrip van de verwijlintresten en kosten verbonden aan die facturen.
2.4. Bij laattijdige betaling of bij laattijdige uitvoering van enige verplichting in hoofde van de klant, uit welkdanige overeenkomst, heeft de Verkoper het recht iedere lopende overeenkomst te beëindigen, zelfs indien het reeds gedeeltelijk werd uitgevoerd, of de verdere uitvoering ervan op te schorten.
2.5. De klant is enkel gerechtigd betalingen op te schorten of compensatie uit te voeren indien de tegenvordering met betrekking tot het respectievelijke contract werd beslecht door een rechtbank of niet wordt betwist door de Verkoper.
3. Conformiteit, Leveringen en Leveringstermijnen
3.1. Behoudens andersluidende bepaling in de Order Confirmatie worden de Goederen verkocht ex Works (“Levering”). De klant moet tijdig, zodat de Verkoper kan zorg dragen voor de verzending, alle gepaste informatie bezorgen aan de Verkoper, zoals o.m. (a) markerings- en verzendingsinstructies, en (b) importcertificaten, de documenten vereist om overheidstoelatingen te verkrijgen. Wanneer de Verkoper één van de vereiste instructies, documenten of bevestigingen niet ontvangt of (volgens de Verkoper) de verkrijging ervan een onredelijke kost of vertraging zou veroorzaken, kan de Verkoper, naar eigen goeddunken en onverminderd haar overige rechten, de verzending uitstellen en/of het contract verbreken.
3.2. Wanneer de klant in gebreke blijft de Goederen in ontvangst te nemen, kan de Verkoper de Goederen stockeren op risico en kosten van de klant nadat de klant werd verwittigd van hun beschikbaarheid, en de Goederen factureren alsof zij geleverd werden. De Verkoper is dan ook gerechtigd zonder enig verder bericht de Goederen opnieuw te verkopen en schadevergoeding te vorderen.
3.3. De leveringstermijnen van de Verkoper zijn niet bindend, en de klant kan geen aanspraak maken op enige vergoeding in geval van vertraging bij levering. De klant kan in geval van vertraging bij levering enkel de betreffende koop van Goederen verbreken indien deze Goederen nog niet in productie zijn én nadat de Verkoper in gebreke werd gesteld en hem een redelijke termijn werd gegund om alsnog te leveren. Indien een leveringstermijn toch bindend zou zijn, dan is de aansprakelijkheid van de Verkoper beperkt tot 5% van het factuurbedrag van de laattijdige levering (behalve bij opzet of grove nalatigheid). De Verkoper zal worden bevrijd van zijn leveringsverplichting en die verplichting zal worden opgeschort gedurende een redelijke termijn in functie van de omstandigheden wanneer de leveringsverplichting onmogelijk is door overmacht, zoals (maar niet beperkt tot) laattijdige levering van goederen aan de Verkoper.
3.4. De Verkoper behoudt zich het recht voor te leveren in gedeelten en deze gedeeltelijke leveringen afzonderlijk te factureren.
4. Controle van de Goederen
Bij Levering van de Goederen moet de klant de Goederen volledig nazien en hun verpakking, gewicht en hoeveel zoals vermeld op de factuur controleren. Iedere zichtbare schade aan de verpakking van de Goederen of aan de Goederen zelf, of elk tekort in de hoeveelheid moet worden genoteerd en onmiddellijk schriftelijk kenbaar gemaakt worden aan de Verkoper bij fax of e-mail met digitale handtekening. De Goederen worden van rechtswege als aanvaard beschouwd bij de Levering indien de klant geen schriftelijke bemerkingen maakt binnen een vervaltermijn van 15 dagen na Levering, alsook wanneer de Goederen verder zijn verwerkt. Iedere vordering m.b.t. een gebrek, een onvolkomenheid en/of een tekort in hoeveelheid van de Goederen na deze periode vervalt.
5. Eigendomsvoorbehoud
De geleverde Goederen blijven eigendom van de Verkoper totdat alle vorderingen voortvloeiende uit de handelsrelatie tussen de Verkoper en de koper zijn
voldaan. De klant is verplicht om de geleverde Goederen met de nodige zorg te behandelen en zal de gepaste verzekering tegen brand, water en diefstal voorzien op zijn eigen kosten.
6. Aansprakelijkheid
6.1. De Verkoper kan niet aansprakelijk gesteld worden voor directe of indirecte schade veroorzaakt door transport, stockering of gebruik van de Goederen in strijd met de richtlijnen of met de veiligheidsaanwijzingen.
6.2. Verborgen gebreken moeten onmiddellijk na ontdekking ervan schriftelijk kenbaar gemaakt worden aan de Verkoper, en ten laatste 30 dagen na de Levering. Na deze periode, gedurende welke de klant de Goederen grondig moet inspecteren, zal elke vordering wegens verborgen gebreken vervallen zijn.
6.3. Indien de Goederen gebrekkig zijn en onder garantie van de Verkoper vallen, is de Verkoper verplicht, naar eigen goeddunken, om hetzij (i) de Goederen te
herstellen of vervangen, hetzij (ii) de prijs te verminderen, hetzij (iii) het betreffende contract te ontbinden en de Goederen terug te nemen.
6.4. De Verkoper kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enig behandelingsverlies, productieverlies, inkomstenverlies en/of enig incidenteel, gevolg- of
bijzondere verlies of schade die de klant of een derde direct of indirect lijdt. Enige verplichting tot schadevergoeding zal beperkt zijn tot voorzienbare schade, en zal nooit het gefactureerde bedrag van de Goederen met betrekking tot dewelke de Verkoper in gebreke is, overschrijden. Het is de verantwoordelijkheid van de Koper om de conforme Goederen van de niet-conforme Goederen te scheiden.
7. Beëindiging
7.1. In geval van substantiële wanprestatie (b.v. laattijdige betaling) of in geval van wettige reden, zal de Verkoper gerechtigd zijn om, met schriftelijk bericht en onverminderd haar overige rechten, alle of een deel van de contracten of orders (geheel of gedeeltelijk) te verbreken zonder enige verdere aansprakelijkheid of verplichting. De Verkoper is eveneens gerechtigd elk contract of order te verbreken, met onmiddellijke ingang en zonder enige verdere verplichting of aansprakelijkheid, wanneer de Verkoper goede redenen heeft om te geloven dat de klant niet normaal al zijn verplichtingen zal kunnen uitvoeren.
7.2. De Verkoper zal dan gerechtigd zijn op een forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 30% van de totale waarde van de verbroken contracten of orders, onverminderd haar recht om de reële schade te verhalen. De Verkoper zal bevrijd zijn van enige exclusiviteitsverplichting ten aanzien van de klant.
8. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
8.1. Het Belgisch recht, met inbegrip van het Verdrag van de VN van 11 april 1980 inzake Internationale Koopovereenkomsten betreffende de roerende zaken,
maar met uitsluiting van de international privaatrechtelijke regels, is exclusief van toepassing op ieder contract en order.
8.2. De rechtbanken van Brugge zijn exclusief bevoegd om kennis te nemen van enig geschil omtrent een order of contract. De Verkoper behoudt zich evenwel het recht voor het geschil te onderwerpen aan de rechtbanken van het land waar de klant gevestigd is.
English version is available on demand and is at perusal at the registered office
Vraag jouw offerte aan
Klaar om proper de weg op te gaan? Vraag vandaag nog jouw offerte aan & ontdek hoe RinDis je kan helpen.
Je kan ons ook zo contacteren
info@rindis.be
+32 (0)50 69 85 50
Kachtemsestraat 165
8800 Roeselare
België